最近在幫朋友整理一些資料時,查到了一個醫學院對於學生反思能力評量的指標。由於反思能力的量化指標很少見,因此我特別把這個指標翻譯成中文。不見得翻得很準確或是白話,歡迎大家指教。

GRAS the Groningen Reflection Ability Scale

1. I want to know why I do what I do
我想知道我為何做了這些事
2. I am aware of the emotions that influence my behaviour
我覺察到影響我的行為的情緒
3. I do not like to have my standpoints discussed
我不喜歡拿我的立場來討論
4. I do not welcome remarks about my personal functioning
我不歡迎對我個人能力的評論
5. I take a closer look at my own habits of thinking
我仔細地觀察我自己的思維習慣
6. I am able to view my own behaviour from a distance
我可以保持距離來觀察自己的行為
7. I test my own judgments against those of others
我會測試那些我自己和別人相反的判斷
8. Sometimes others say that I do overestimate myself
有時別人會說我對自己評價過高
9. I find it important to know what certain rules and guidelines are based on
我覺得知道基於那些特定的規則和準則是重要的
10. I am able to understand people with a different cultural / religious background
我能理解有不同的文化/宗教背景的人們
11. I am accountable for what I say
我對我說的話負有責任
12. I reject different ways of thinking
我拒絕不同的思維方式
13. I can see an experience from different standpoints
我可以從不同的角度看待體驗
14. I take responsibility for what I say
我為我所說的話負責
15. I am open to discussion about my opinions
我能夠接受對於我的意見的討論
16. I am aware of my own limitations
我知道自己的局限性
17. I sometimes find myself having difficulty in illustrating an ethical standpoint
有時候我發現自己在說明道德立場上有所困難
18. I am aware of the cultural influences on my opinions
我知道文化對我的見解的影響
19. I want to understand myself
我想了解自己
20. I am aware of the possible emotional impact of information on others
我知道資訊對他人可能的情緒影響
21. I sometimes find myself having difficulty in thinking of alternative solutions
有時候我發現自己在思考替代解決方案上有所困難
22. I can empathize with someone else’s situation
我可以同理別人的情況
23. I am aware of the emotions that influence my thinking
我覺察到了那些影響我思考的情緒

0 意見:

張貼留言